آخرین روش درمان کمردرد مزمن

درمان کمردرد مزمن در مواردی دشوار است. تحقیقاتی در دهه گذشته بر روی نوعی از کمردرد که همراه با تغییرات التهابی در ام آر آی می باشد و مودیک نوع اول نام دارد مطرح کرده بود که در این بیماران احتمالا عامل میکروبی باعث التهاب و کمردرد شده است. تغییرات مودیک در 6 درصد افراد جامعه و حدود 40 درصد افراد مبتلا به کمردرد مزمن دیده می شود.

در نمونه های برداشته شده در طی جراحی 53 درصد بیماران به پروپریونیبلکتریوم آکنه و کورینه باکتریوم پروپینیوم Proprionibacterium acnes and Corynebacterium propinquum دیده شد. در تحقیقی دیگر باکتری در 37 درصد بیماران مبتلا به دیسک کمر و هیچ نمونه ای در نمونه های حاصل از جسد دیده شد.در تحقیق اولیه بر روی 32 بیمار با درمان آنتی بیوتیک نتایج خوبی دیده شد و در تحقیقی با معیارهای استاندارد که در یکی از مجلات معتبر در آوریل ۲۰۱۳چاپ شده نتایج قابل توجهی در درمان کمردرد مزمن با مصرف آنتی بیوتیک بمدت 100 روز دیده شد.

چند نکته در این زمینه قابل ذکر است:
از قول یکی از اساتید قدیمی شنیدم که سالها پیش پزشکی در ایران در حوالی میدان بهارستان بیماران زخم معده را با آنتی بیوتیک درمان می کرد. سالها بعد تحقیقی که نشان می داد هلیکوباکتر پیلوری عامل بیماری است برای چاپ در مجلات معتبر پذیرفته نشد و نهایتا در یک مجله نه چندان معروف چاپ شد. در حالی که امروزه در درمان زخم معده و آلودگی میکروبی روشی معمول است.

استفاده از آنتی بیوتیک در دردهای مزمن کمر با تغییرات التهابی نیازمند تحقیقات بیشتری است. در صورت استفاده گسترده و نادرست، عوارض آنتی بیوتیک و مقاومتهای آنتی بیوتیک می توانند معضلات زیادی برای بیمار ان و جامعه ایجاد نماید.