کمردرد و رابطه زناشویی

بیشترین مراجعه کنندگان به کلینیکهای طب فیزیکی و توانبخشی بیماران مبتلا به کمردر د می باشند. یکی از مشکلاتی که بیماران مبتلا به کمردرد را نگران می سازد وضعیت زندگی زناشویی بعد از ابتلا به کمردرد و نزدیکی است. در موارد زیادی بیماران بعلت احساس خجالت از پرسیدن این مطلب از پزشک خود امتناع می کنند و گاهی باعث بیشتر شدن اضطراب ، نگرانی و نهایتا حتی تشدید کمردرد می گردد. از طرف دیگر بسیاری از افراد بطور سنتی و بر اساس باورهای قدیمی قدرت جنسی را به وضعیت کمر ارتباط می دهند. بنابراین درد کمر با نگرانی ایجاد شده باعث اختلال جنسی بصورت سرد مزاجی، کاهش میل جنسی، کاهش قدرت نعوظ و انزال زودرس می گردد.

آیا کمردرد با مشکلات جنسی ارتباط دارد؟ باید توجه داشت که هرگونه دردی باعث اختلال در عملکرد جسمی و روحی که برای انجام رابطه زناشویی لازم است می گردد. اما کمردرد طیف بسیار وسیعی از علل را دارد که هرکدام به نحوی می توانند برروی ارتباط جنسی اثر گذارند. مثلا درگیری مفصل ساکروایلیاک که در این وبلاگ به آن پرداخته ایم باعث می شود حرکات کمر به سمت عقب دردناک شده و درد بیمار را بدتر کند اما انجام اعمال جنسی در وضعیتی که بر روی این مفصل فشار وارد نسازد ممنوعیتی ندارد.

در طیف دیگر در مواردی مثل آسیب ریشه های نخاعی در اثر بیرون زدگی دیسک، سیستم عصبی مربوط به اعمال جنسی آسیب می بیند و باعث آسیب ساختاری در مسیر عصبی و نهایتا عملکرد جنسی بخصوص در مردان می شود. در این موارد باید تستهای نوار عصب خاصی که توسط متخصصین طب فیزیکی گرفته می شود این وضعیت ارزیابی گردد. در بخش اختلالات جنسی بیماران آسیب نخاع به این مطلب پرداخته ایم.

در پستهای بعدی وبلاگ طب فیزیکی در این مورد بیشتر توضیح داده می شود. بنابراین برای هر نوع کمردرد خاص باید وضعیت بررسی و توصیه های مربوطه داده شود. در موارد زیادی از کمردرد، اختلال جنسی ایجاد شده تنها بعلت نگرانی و نا آگاهی و یا عدم دریافت توضیحات کافی از پزشک معالج است . استرس ناشی از کمردرد و نگرانی از آینده از علل عمده مشکلات جنسی بدنبال کمردرد است و با توضیحات پزشکی که در زمینه درمان کمردرد تخصص دارد برای بیمار قابل حل است.

وضعیت بدن :
وضعیت بدن در حالت نزدیکی می تواند بر اساس نوع کمردرد باعث افزایش درد گردد. مثلا در لیز خوردگی مهره های کمری حرکت کمر به سمت عقب باعث افزایش درد یا بدتر شدن لیز خوردگی می شود. در موارد ترک خوردگی مهره نیز حرکتهای کمری به سمت عقب ممنوع است. در بخش حرکات ممنوع وبلاگ طب فیزیکی به برخی از حرکات ممنوع به طور کلی اشاره شده است.

در درگیری مفاصل فاست نیز حرکت کمر به عقب باعث بدتر شدن درد کمر می گردد. در مورد بیرون زدگی دیسک حرکات چرخشی کمر و همچنین حرکات خم شدن به جلو بعث افزایش پارگی و حتی بیرون زدگی شدید دیسک می گردد. گاهی کمردرد درگیری مشترک دیسک و فاست یا سایر موارد است که با تشخیص دقیق و معاینه می توان در این زمینه به بیمار راهنمایی کرد.استرس در حین نزدیکی می تواند باعث تشدید کمردرد گردد.

ادامه دارد
برچسبها: