دیسک و فلج

اگر چه روز شلوغی را گزراندم اما نگرانی در مورد یکی از بیماراندیسک کمر و فلج اجازه خواب راحت را نمی دهد. ماجرا از این قرار بود که جوان ۱۷ ساله ای با مادرش برای نوار عصب به مطب آمده بود. از یک ماه پیش کمردرد داشته که تحت درمان کایروپراکتیک بوده. در معاینه علایم التهاب نخاع داشت و در نوار عصب علایم آسیب شدید نخاع دیده می شد.

در بساری از موارد می شنویم که به بیماران گفته می شود اگر دیسک را عمل نکنی فلج می شوی اما اکثر این موارد واقعیت ندارد دیسکی می تواند فلج کند که روی چند ریشهبا هم فشار وارد سازد که در پایین کمر دیسکهای مرکزی باید بزرگباشند تا این حالت برای بیمار ایجاد شود. در سایر دسیکها اگر حتی خیلی شدید باشند وآسیب شدید عصبی زده باشند بیمار ممکن است از درد شدید و ضعف بخشی از عضلات رنج ببرد اما امکان فلجی نیست.

اما دیسکهایی در بخشی از نخاعکه در مقابل خود نخاع می باشند بسیار خطرناک می باشند. در پایین نخاع بخشی که مرکز ادرار و کنترل جنسی قرار دارد اگر دیسک بیرون بزند می تواند فرد را دچار بی اختیاری ادراری اختلال جنسی و فلج کند. بی اختیاری می تواند بصورت احتباس و گیر کردن ادرار یا تکرر ادراری باشد.متاسفانه عمل جراحی این دیسک نیز مشکل است.در این دیسکها جراحی باید اورژانس باشد هرلحضه تاخیر احتمال برگشت را کمتر می کند. طولانی شدن درمان باعث چسبندگی وافزایش احتمال آسیب نخاع در اثر عمل نیز می شود. خوشبختانه این موارد بسیار نادر است.

علی رغم اینکه بیمارانی که برای نوار عصب به ما ارجاع می شوند پاسخ را برای پزشک ارسال می کنیم. اما با توجه به اورژانس بودن وضعیت و تعللدرمانگر؛ برای مادر این بیمار در مورد وخامت اوضاع توضیح دادم. به او گفتم که پیش هر جراح اعصابی که می خواهد برود اما هرچه زودتر. حتی یک دست انداز نیز می تواند التهاب نخاع را در این حالت زیاد کند. دستکاری به هر نحوی ممنوع است چه کایروپراکتیک باشد یا جا اندازی سنتی و حتی ماساژ و هر کار دیگری بجز دارو و باید تا زمان عمل بیمار بریس بپوشد. استفاده از کورتون تا زمان عمل التهاب نخاع را کم می کند. آسیب های کوچک در این حالت با اشکال عروقی و ایجاد سکته در نخاع می تواند نخاع را بشدت دچار آسیب کند.و بیمار را ویلچر نشین سازد.

متاسفانه برخی افراد نا آگاه با اتلاف وقت بیماران یا عدم تشخیص مناسب باعث خسارت جبران ناپذیری برای بیماران می شوند.حرفه پزشکی حرفه خود کنترل شونده ای است و با توجه به اینکه بیماران در مورد بسیار از خطاها آگاهی ندارند در صورتی که پزشک تشخیص دهد باید به فرد نا آگاه آگاهی رساند. اگرچه برخی کایروپراکتورها آموزش مناسبی دیده اند و به موقع بیمار را به پزشک ارجاع می دهند اما متاسفانه موارد تعلل در درمان امروزه زیاد دیده می شود.امیدوارم بیمار فوق اقدام مناسبی برای پیگیری درمان کرده باشد.
سطح مطلب: عمومی، کارشناسی، تخصصی و فوق تخصصی