نمونه سوالات ارتقا

دختر 3 ساله با شکایت از پای پرانتزی به درمانگاه طب فیزیکی آورده شده است. مادر کودک اظهار می دارد که زاویه پا از 6 ماهگی تا کنون افزایش یافته، کدامیک صحیح است؟

1. این افزایش قوس پا تا 3 سالگی طبیعی است

2. افزایش قوس اگر محدود به پروگزیمال تیبیا باشد فیزیولوژیک است

3. انجام گرافی لزومی ندارد

4. این حالت باعث intoing gait می شود

P45C2L20-30

در دختر بچه 7 ساله با اسکولیوز توراسیک 39 درجه درT8 کدامیک صحیح است

1. ورزشهای اسکولیوز باعث کاهش میزان قوس می شوند

2. در سنین بالا احتمال کورپولمونال بیشتر است

3. بوستون بریس برای بیمار مناسب است

4. استفاده از بریس پیشرفت اسکولیوز را متوقف می کند

P368

خانم 28 ساله دونده استقامت با درد ناحیه گلوتئال و قدام ران راست به درمانگاه طب فیزیکی مراجعه می کند. درد از 3 ماه پیش شروع شده و با نصف کردن مسافت طی شده در تمرینات ، درد تا حدود 70 درصد کم شده اما از هفته پیش با افزایش تمرینات جهت شرکت در مسابقه مجددا درد بیشتر شده است.. درد در قدام ران می باشد. تیرکشنده نیست بیمار خشکی صبحگاهی و علایم حسی ندارد. درد بیمار با ماساژ کمی کمتر می شده هنگام راه رفتن در استخر درد بیمار کم بوده است.برای بیمار پس از مراجعه به پزشک، ام آر آی کمر درخواست شده که بالجینگ پارا سنترال چپ در دیسک L4-L5 گزارش شده. درد بیمار با کرست کمری و داروهای ضد التهابی باز هم شدید شده است. در معاینه راه رفتن آنتالژیک با کاهش فاز استنس دارد. لاغری عضلات گلوتئال و ران دارد. در لمس تندرنس در ناحیه اینگواینال با لمس عمقی دارد. حرکات کمر در تمام جهات طبیعی بود. در تست پاتریک دردناک بود. معاینه حس طبیعی بود. رفلکسها 2+ و قرینه . معاینه عضلات فلکسور لگن 5/4 درد شدید داشت. بقیه قدرت عضلانی 5/5 بود.

در درجه اول کدام تشخیص را برای بیمار بررسی می کنید ؟

1. بررسی ریشه عصبی

2. شکستگی استرس ران

3. اسپوندیلولیز

4. مشکلات التهابی مفصل لگن

پسر 19 ساله ای فوتبالیست یک باشگاه با درد مچ پا به درمانگاه طب فیزیکی مراجعه نموده است. درد از یک ماه پیش پس از فوتبال شروع شده و بتدریج بد تر شده است. درد مبهم در داخل و قدام پا است. درد ابتدا فقط در هنگام دویدن بوده اما در حال حاضر با راه رفتن نیز درد دارد. در طی این مدت از کفش جدید استفاده نکرده است. سابقه تورم؛ تغییر رنگ، علایم حسی را درپا نمی دهد. با تشخیص تاندونیت تیبیال قدامی تحت درمان با یخ؛ ماساژ، داروهای ضد التهابی قرارگرفت اما تا یک هفته بعد بهبودی نشان نداد. در معاینه مجدد تورم، و دفورمیتی دیده نشد. قوس کف پا طبیعی بود. در مفصل talocrural پلانتار فلکشن، اینورژن و ایورژن بدون درد و طبیعی بود. دورسی فلکشن در حالی که زانوصاف بود به صفر درجه بعلت درد محدود بود. مالئولها و قاعده استخوان متاتارس پینجم دردناک نبود اما در وسط بخش مدیال پا در دورسوم پا تندرنس داشت. عکس ساده بیمار طبیعی بود. در سی تی اسکن در ناحیه وسط پا در استخوان این ناحیه خط شکستگی دیده می شود. این بیمار:

1. بعد از یک ماه می تواند به مسابقه برگردد

2. جراحی در شکستگی کل کورتکس لازم است

3. شکستگی کورتیکال دورسوم استخوان پروگنوز بدتری دارد

4. عکس ساده در یک سوم موارد شکستگی را نشان می دهد

در مالفورماسیون شریانی وریدی نوع اول در نخاع کدامیک صحیح است

1. علایم معمولا شروع ناگهانی دارند

2. علایم حسی معمولا اولین علایم می باشند

3. فیستول در داخل کورد قرار دارد

4. اغلب بصورت متعدد وجود دارد

صفحه1307-

در کودک با ضایعه نخاعی کدامیک صحیح است.

هیپو کلسمی در سه ماه اول شایع است بریس در زوایای اسکولیوز بالای 25 درجه داده می شود بریس پروفیلاکتیک برای اسکولیوز ممنوعیت دارد اسپاستیسیتی و فلاکسید بودن عضلات لگن باعث اختلال مفصل لگن می شوند

در بیماری با درد شدید گردن و شانه از دو هفته پیش مراجعه نموده است.درد سوزشی و تیر کشنده می باشد.ام ار ای گردن بیمار طبیعی است. با شک به پارسوناژ-ترنر از بیمار الکترومیوگرافی می کنید. احتمال درگیری در عضلات زیر زیاد است بجز

1. فلکسور پولیسیس لونگوس

2. اولین بین استخوانی خلفی

3. سراتوس آنتریور

4. دلتوئید

1082

کودک 12 ساله فوتبالیست با درد کمر به درمانگاه طب فیزیکی آورده شده. در معاینه درد با اکستانسیون بیشتر می شود. خشکی عضلات همسترینگ دارد. معاینه عصبی طبیعی است. کدامیک صحیح است.

P897

خانم 75 ساله ای با درد کمر و گرفتگی پا که با راه رفتن بدتر می شود ازشما برای جراحی مشاوره میخواهد در عکس فلکشن اکستنشن ناپایداری دارد در جراحی تنگی کانال کمری این بیمار کدامیک صحیح است

جراحی در کاهش درد کمر اثر بیشتری نسبت به کلودیکاسیون دارد جراحی عملکرد را بهبود می بخشد اثر روانی جراحی زیاد است نتایج بالینی با فیوژن با اینسترومنت بهترازفیوژن بدون اینسترومنت است

در دونده با درد زانو مراجعه نموده تشخیص اشکلال مسیر حرکتی پاتلا داده شده کدامیک اثر بیشتری دارد