تورتیکولی یا کجی گردن

کجی گردن

تورتیکولی به معنی کج شدن گردن به یک سمت است. در این حالت چانه به سمت مقابل می چرخد.

این حالت می تواند ارثی باشد یعنی در اثر اختلال در ژنها بوجود آید یا در اثر آسیب عضله و عصب ایجاد شود. گاهی علت خاصی برای این مشکل پیدا نمی شود.

در نوزادان این حالت در اثر قرار گرفتن نامناسب گردن در رحم مادر یا آسیب خونرسانی گردن ایجاد می شود.

تورتیکولی در موارد زیادی همراه با اشکال در لگن است لذا بیمار باید از این لحاظ بررسی شود.

علایم: بر اساس سن ابتلا و علت آن علایمی مختلفی دیده میشود. کاهش حرکات گردنی، سردرد، لرزش در سر، درد گردن، خشکی عضلات گردن و تورم عضلات گردن بخصوص در نوزادان تازه تولد یافته از علائم این حالت است.در نوزادن ممکن است عضلات صورت نیز بصورت غیرقرینه باشند که این حالت با درمان برطرف می شود.

تستهای تشخيصی: ممکن است نیاز به رادیوگرافی گردن باشد. در موارد خاص گاهی انجام ام. ار. آی مغز و گردن ضروری است

درمان: درمان اصلی این حالت بخصوص در نوزادان کشش عضلات گردن است که روش آن توسط پزشک آموزش داده می شود. اگر کشش از همان ابتدا آغاز شود معمولا پاسخ به در مان خوب است. در صورت عدم پاسخ به درمان، اقدامات جراحی قبل از سنين مدرسه انجام میشود.

در انواع کجی گردن که عامل مشخصی دارند باید عامل اصلی برطرف شود. استفاده از روشهای طب فیزیکی مثل گرما، ماساژ، و کشش ممکن است با عث بهبود علایم گردد. استفاده از این روشها بخصوص کشش باید تحت نطارت کامل متخصص طب فیزیکی باشد. گاهی از دارو یا تزریق داروئی که عضله را برای مدتی فلج می کند استفاده می شود.

قرار دادن اسباب بازیها بطوریکه توجه کودک به سمت مخالف چرخش گردن باشد.

عنوان مطالب

سطح مطلب: عمومی، کارشناسی، تخصصی و فوق تخصصی