اریتروملالژیا ( قرمزی و سوزش کف دست یا پا )

بیماران متعددی به متخصصین طب فیزیکی مراجعه می کنند که دچار درد و سوزش کف دست و پا میداغ شدن و سوزش کف پا باشند. سندرم اریتروملالژیا سندرم نادری است اما بیماران آن بعلت عدم شناخت اغلب پزشکان از این بیماری سالها سرگردان می باشند. و همچنین با تصور اینکه مشکل از دیسک گردن یا کمر است به متخصصین طب فیزیکی مراجعه می کنند یا توسط همکاران جهت نوار عصب و عضله می فرستند. اما اریتروملالژیا چیست؟

اریتروملالژیا از کلمه اریترو به معنی قرمزی، ملوس melos به معنی اندام و آلژیا به معنی درد گرفته شده است. این بیماری اغلب پاها و دستها را درگیر می کند اما ممکن است باعث درگیری نوک بینی، صورت یا گوش را درگیر کند.

این بیماری درد و احساس سوزش شدیدی ایجاد می کند. حتی در موارد خفیف علایم به قدری آزار دهنده می شود که بیماران مجبور می شوند فعالیتهای روزمره زندگی را تغییر دهند.اریتروملالژیا؛ راه رفتن کار، مهمانی رفتن ورزش و خواب را مختل می کند. بیماری در اثر گرمای هوا و ورزش خفیف ممکن است تشدید شود. با خنک کردن قسمتهای درگیر یا بلال قرار دادن عضو مبتلا گاهی درد بیمار نخفیف می یابد. گاهی بیمار شرح حالی را بیان می کند که برای پزشکان عجیب است و برای بیمار تشخیص مشکل روانی می دهند. مثلا یکی از بیماران ما اظهار می کرد که با حمام رفتن درد شدیدی در دست شروع می شود. گاهی بیمار با پوشیدن جوراب دچار مشکل می شود.

گاهی بیمار از شروع درد بدنبال شرکت در بازی فوتبال یا ایستادن در صف بمدت طولانی دچار علایم می شود. در درصد کمی از افراد این حالت بصورت ارثی دیده می شود. این بیماری حتی در کودکان نیز دیده می شود. درگیری این بیماری اکثرا در پا است و اکثرا بصورت قرینه می باشد. برخی بیماریها این حالت را ایجاد می کنند که باید بررسی شوند( التهاب عروقی یا واسکولیت؛دیابت، اشکلات خونی،بیماریهای روماتیسمی،نقرس، ام اس، اختلال پلاکت،و برخی داروها)

اما در موارد زیادی این بیماری علت مشخصی را ندارد. در برخی بیماران قرمزی همراه با ورم است و گاهی با شروع درد و قرمزی در کف دست و پا قرمزی و درد به قسمتهای بالاتر نیز کشیده می شود.درمانهای دارویی مختلفی برای این بیماری استفاده می شود گاهی از ترکیب چند دارویی برای درمان بیماران استفاده می شود. داروهایی مثل پره گابالین(لیریکا)، سیمبالتا،گاباپنتین. روشهای طب فیزیکی نیز برای برخی از این بیماران پاسخ می دهد. درمان این بیماری باید با صبر و حوصله پزشک و بیمار انجام شود چون هر بیمار به نوعی از درمان پاسخ می دهد.

هاجر جوانبخت [ 1392-03-04 ]
ممنون از توضیحات شما جناب دکتر.دقیقا من سالهاست که با مراجعه به همکاران شما سردرگم این بیماری خوم هستم .و خدارو شکر که با شما آشنا شدم تا بعداز سالها تحمل درد توسط شما از این درد لعنتی خلاص بشم..